Ο Ρόλος της Τεχνολογίας στην Ανώτατη Εκπαίδευση από τη Σκοπιά του Υπουργείου Παιδείας της Αμερικής

της Στέλλας Κουνελάκη Γρύλλου
21 Ιανουαρίου 2017

 

Σε ένα μικρό αμφιθέατρο του ΜΙΤ, στη Βοστώνη, στις 12 Ιανουαρίου παρουσιάστηκε το καινούριο, ενημερωμένο σχέδιο του U.S. Department of Education για το ρόλο της τεχνολογίας στην ανώτατη εκπαίδευση. Το σχέδιο έχει τίτλο Reimagining the Role of Technology in Higher Education και αποτελεί προσθήκη στο National Educational Technology Plan του 2016, το οποίο είναι το ευρύτερο σχέδιο της αμερικανικής κυβέρνησης για την τεχνολογία στην εκπαίδευση και κατατίθεται κάθε 5 χρόνια.

Το σχέδιο παρουσιαζόταν για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό. Μάλιστα, είχε μόλις δοθεί στη δημοσιότητα εκείνο το πρωί. Το U.S. Department of Education επέλεξε το ΜΙΤ για αυτή την παρουσίαση ως ένδειξη αναγνώρισης των προσπαθειών που έχει κάνει το ΜΙΤ για την ανάπτυξη νέων εκπαιδευτικών μεθόδων με τη βοήθεια της τεχνολογίας.

Στο πάνελ των ομιλητών συμμετείχαν εκπρόσωποι του U.S. Department of Education καθώς και καθηγητές από το ΜΙΤ. Συγκεκριμένα, το σχέδιο παρουσίασαν ο Ted Mitchell, Under Secretary of Education, και η Sharon Leu, Senior Policy Advisor και βασικό στέλεχος της ομάδας συγγραφής του σχεδίου, ενώ ο Joseph South, Director του Office of Educational Technology, συντόνισε τη συζήτηση. Από την πλευρά του ΜΙΤ, συμμετείχαν ο Sanjay Sarma, Vice President for Open Learning και καθηγητής Mechanical Engineering, και ο Anant Agarwal, CEO του edX και καθηγητής Electrical Engineering and Computer Science, οι οποίοι μίλησαν για τις εξελίξεις στο ΜΙΤ και το edX. Στο πάνελ συμμετείχε και η Barbara Means, του οργανισμού έρευνας για την εκπαίδευση SRI International, η οποία εστίασε στο ρόλο της έρευνας στη βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Το κοινό, περίπου 80-100 άτομα, αποτελούνταν από μέλη του ΜΙΤ, όπως φοιτητές, καθηγητές και ερευνητές, αλλά και από μέλη της ευρύτερης κοινότητας του digital learning της Βοστώνης, όπως στελέχη εταιριών και ερευνητές από γειτονικά πανεπιστήμια. Παρουσιάσεις σαν κι αυτή στο ΜΙΤ είναι ανοιχτές στο κοινό και μάλιστα διαφημίζονται ευρύτατα. Η αίθουσα ήταν γεμάτη, με κόσμο να κάθεται ακόμα και στα σκαλιά ανάμεσα στα καθίσματα αλλά και όρθιος πίσω-πίσω.

Οι ομιλίες ξεκίνησαν με τη Sharon Leu από το U.S. Department of Education να παρουσιάζει το σχέδιο του υπουργείου δίνοντας έμφαση σε ένα βασικό μήνυμα: Οι φοιτητές δεν είναι όλοι ίδιοι. Και αυτό σημαίνει ότι δεν έχουν όλοι τις ίδιες ανάγκες. Ενώ παραδοσιακά συνηθίζουμε να αναφερόμαστε στους φοιτητές στα πανεπιστήμια ως ένα ομοιόμορφο σύνολο ανάλογα με τον κατηγορία του ιδρύματος στο οποίο φοιτούν (π.χ. στην Ελλάδα ΑΕΙ, ΤΕΙ, Ανοιχτό Πανεπιστήμιο, ιδιωτικά κολλέγια), θα πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι αυτό είναι μια γενίκευση που παραγνωρίζει τις σημαντικές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στους φοιτητές ακόμα και του ίδιου τύπου εκπαιδευτικού ιδρύματος. Υπάρχουν, για παράδειγμα, φοιτητές που εργάζονται, φοιτητές που έχουν οικογένεια, φοιτητές που έχουν εργασιακή εμπειρία και άλλοι που δεν έχουν, κ.ο.κ. Η τεχνολογία, υποστήριξε η Sharon Leu, μας επιτρέπει, αφού αναγνωρίσουμε τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε φοιτητή, να του προσφέρουμε τις κατάλληλες επιλογές που θα του επιτρέψουν να προχωρήσει στις σπουδές του με επιτυχία. Για κάποιους φοιτητές είναι, για παράδειγμα, σημαντικό να έχουν ευελιξία ως προς το χρονικό προσδιορισμό των σπουδών τους, ενώ για άλλους θα ήταν μεγάλη βοήθεια να μπορούν να κινούνται ελεύθερα μεταξύ διαφόρων ιδρυμάτων (π.χ. παραδοσιακών ή διαδικτυακών, τυπικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης). Εξίσου σημαντική, τόνισε η Sharon Leu, είναι και η αναγνώριση άτυπων μορφών εκπαίδευσης, όπως η επαγγελματική εμπειρία, η κοινωνική προσφορά, και άλλες δραστηριότητες.

Στη συνέχεια, η Sharon Leu παρουσίασε παραδείγματα από ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης στην Αμερική τα οποία κινούνται προς αυτή την κατεύθυνση. Μας έκαναν εντύπωση τα παρακάτω:

  • Το Virginia Community College System, το οποίο αποτελείται από 23 κολλέγια και συνολικά έχει πάνω από 200.000 φοιτητές, έχει δημιουργήσει ένα online εργαλείο το οποίο βοηθάει τους φοιτητές να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για την ακαδημαϊκή και επαγγελματική πορεία τους. Ενώ παρόμοια εργαλεία συναντώνται και σε άλλα πανεπιστήμια, αυτό που κάνει το Virginia Education Wizard, όπως ονομάζεται το εργαλείο, να ξεχωρίζει είναι ότι προσφέρει στους φοιτητές διαφοροποιημένες επιλογές ανάλογα με την ευρύτερη κατηγορία στην οποία ανήκουν: πλήρους φοίτησης, εργαζόμενοι μερικής φοίτησης, απόστρατοι (veterans). Με αυτόν τον τρόπο το Virginia Community College System αναγνωρίζει τις διαφορετικές ανάγκες των φοιτητών του και προσπαθεί να τους προσφέρει όσο γίνεται πιο εξατομικευμένη βοήθεια στην επιλογή κατεύθυνσης στις σπουδές τους. (Διαβάστε περισσότερα εδώ.)
  • Το Πανεπιστήμιο του Texas το οποίο είναι και αυτό ιδιαίτερα μεγάλο με πάνω από 220.000 φοιτητές σε διάφορες κατηγορίες (παραδοσιακοί πλήρους φοίτησης, εργαζόμενοι μερικής φοίτησης, κτλ.)  έχει δημιουργήσει μια πλατφόρμα με το όνομα “Total Educational Experience” η οποία σκιαγραφεί την πορεία γνώσης (knowledge graph) κάθε φοιτητή. Σε αυτό το knowledge graph συμπεριλαμβάνονται δεδομένα από την τυπική και άτυπη εκπαίδευση κάθε φοιτητή κωδικοποιημένα με τρόπο ώστε να δείχνουν ένα γενικότερο προφίλ. Τα μαθήματα, για παράδειγμα, έχουν κωδικοποιηθεί με τη συμβολή καθηγητών και ανθρώπων από την αγορά εργασίας σε δεξιότητες (competencies). Έτσι, το τελικό αποτέλεσμα είναι ένα knowledge graph το οποίο παρουσιάζει δεξιότητες και άλλες εκπαιδευτικές εμπειρίες σε μια γλώσσα κατανοητή και από τον ακαδημαϊκό και από τον εργασιακό χώρο. (Διαβάστε περισσότερα εδώ.)
  • To Elon University, ένα μικρό κολλέγιο liberal arts στη North Carolina, έχει αναπτύξει μια καινούρια μορφή αναλυτικής βαθμολογίας η οποία καταγράφει, εκτός από τα μαθήματα, δραστηριότητες άτυπης εκπαίδευσης στις οποίες έχει συμμετάσχει ο κάθε φοιτητής. Συγκεκριμένα, καταγράφονται δραστηριότητες σε 5 τομείς άτυπης εκπαίδευσης (experiential learning tracks): Kόσμος (Global Education), Έρευνα, Ηγεσία, Πρακτική Άσκηση, και Κοινωνική Προσφορά. Οι δραστηριότητες που θα επιλέξει ο κάθε φοιτητής μπορεί να έχουν διάφορες μορφές όπως συμμετοχή σε φοιτητικούς συλλόγους, εθελοντικές δράσεις, ή ερευνητικά προγράμματα. Το πανεπιστήμιο σημειώνει ότι η πρωτοβουλία αυτή έρχεται σε απάντηση της ανάγκης της αγοράς να έχει μια εικόνα, όχι μόνο των βαθμών σε μαθήματα και εργασίες, αλλά της συνολικής εμπειρίας των φοιτητών ώστε να μπορεί να κάνει μια πιο πλήρη εκτίμηση των δεξιοτήτων τους. (Διαβάστε περισσότερα εδώ.)

Μετά την παρουσίαση της Sharon Leu, η οποία ήταν η πιο διεξοδική, ακολούθησαν σύντομες παρεμβάσεις από τους υπόλοιπους ομιλητές και ερωτήσεις από το κοινό. O Ted Mitchell τόνισε τη σημασία της τεχνολογίας στην ανώτατη εκπαίδευση και τη συμβολή του U.S. Department of Education στην προσπάθεια για αλλαγές στο τοπίο. Ο Sanjay Sarma αναφέρθηκε στην πρόοδο που έχει κάνει το ΜΙΤ στο digital education και, πρόσφατα, στο learning science, δηλαδή στην επιστημονική προσέγγιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Ο Αnant Agarwal με τη σειρά του αναφέρθηκε στο έργο του edX. Σε απάντηση ερώτησης για τα χαμηλά ποσοστά ολοκλήρωσης (completion rates) των MOOCs κάλεσε το ακροατήριο να σκεφτεί αν σε αυτό το νέο εκπαιδευτικό τοπίο τα ποσοστά ολοκλήρωσης έχουν την ίδια σημασία όπως παλιότερα. Αναφέρθηκε χαρακτηριστικά στις κόρες του (ηλικίας γυμνασίου) οι οποίες παρακολουθούν βιντεάκια από το YouTube όταν κάνουν τα μαθήματά τους, αλλά δεν τα βλέπουν απαραίτητα ολόκληρα. Όταν θεωρήσουν ότι έχουν πάρει τις γνώσεις που θέλουν (π.χ. έχουν καταλάβει το σημείο στη Φυσική το οποίο τους δυσκόλευε), τα σταματούν. Το ίδιο ενδεχομένως να συμβαίνει και με έναν ενήλικα που ξεκινάει ένα διαδικτυακό μάθημα, παίρνει αυτά που χρειάζεται, αλλά δεν το τελειώνει. Τέλος, η Barbara Means τόνισε τη μεγάλη σημασία της έρευνας για την εξέλιξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Μάλιστα, υποστήριξε ότι η διεξαγωγή υψηλής ποιότητας έρευνας στην εκπαίδευση δεν είναι καθόλου εύκολη υπόθεση καθώς προαπαιτεί τις κατάλληλες υποδομές και τη σωστή κουλτούρα ώστε να γίνεται απρόσκοπτα η συλλογή των απαιτούμενων δεδομένων.

Από τη μεριά μας, η παρουσίαση αυτή μας γέμισε με αισιοδοξία για την ανάπτυξη νέων ευκαιρίων στο χώρο της εκπαίδευσης – όχι μόνο για φοιτητές στην Αμερική αλλά και σε ολόκληρο τον πλανήτη. Ας ευχηθούμε τα σχέδια των εμπλεκόμενων φορέων να πραγματοποιηθούν και να επωφεληθούν από αυτά σπουδαστές ανεξαρτήτου ηλικίας, οικογενειακής κατάστασης, εργασιακής εμπειρίας, και γεωγραφικής τοποθεσίας. Εμείς θα παρακολουθούμε τις εξελίξεις και θα σας ενημερώνουμε!

Το mathaino-cropped είναι ένας κατάλογος ελληνικών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στο χώρο των εκπαιδευτικών τεχνολογιών.
Σας βοηθάει να βρείτε δραστηριότητες και εργαλεία γνώσης που ανταποκρίνονται στις δικές σας ανάγκες. 

© 2016 mathaino-cropped

Περιεχόμενα

Παιδιά 
Ενήλικες 
Εταιρικές Λύσεις 
Ημερολόγιο 

Επικοινωνία

Επικοινωνήστε μαζί μας στο contact@mathaino.gr ή εδώ .

Ακολουθήστε μας στο Facebook.