Οι Προσομοιώσεις στην Εκπαίδευση και οι Νέες Δυνατότητες που Ανοίγονται

της Στέλλας Κουνελάκη Γρύλλου
15 Φεβρουαρίου 2017

 

To συνέδριο Across Boundaries τoυ οργανισμού LearnLaunch έχει πλέον γίνει θεσμός ως ένα από τα μεγαλύτερα συνέδρια για εκπαιδευτικές τεχνολογίες στην Αμερική. Φέτος ήταν ο 5ος χρόνος διοργάνωσης και το συνέδριο συγκέντρωσε πάνω από 1.000 άτομα, ανάμεσα στα οποία ήταν άνθρωποι της τεχνολογίας (π.χ. από εταιρίες όπως Microsoft και Google που έχουν προϊόντα για εκπαίδευση), εκπαιδευτικοί (όλων των βαθμίδων), ιδρυτές νέων, μικρών εταιριών στο χώρο των εκπαιδευτικών τεχνολογιών, εκπρόσωποι μεγαλύτερων εταιριών (π.χ. Pearson, Cengage), καθώς και επενδυτές. Μάλιστα, το συνέδριο ονομάζεται Across Boundaries επειδή ακριβώς φέρνει σε επαφή ανθρώπους από διαφορετικούς τομείς που τους ενώνει το ενδιαφέρον τους για την πρόοδο στην εκπαίδευση μέσω της τεχνολογίας.

Το συνέδριο ήταν διήμερο (2-3 Φεβρουαρίου) και στα πλαίσιά του έγιναν ομιλίες που κάλυπταν όλο το φάσμα της προσχολικής, σχολικής, και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης καθώς και θέματα συνεχιζόμενης και άτυπης εκπαίδευσης. Έγιναν, επίσης, παρουσιάσεις από μαθητές που φοιτούν σε σχολεία που χρησιμοποιούν καινοτόμες τεχνολογίες καθώς και ένας διαγωνισμός για νέες εταιρίες (pitch competition). (Περισσότερες πληροφορίες για τις ομιλίες και τους συμμετέχοντες στο συνέδριο μπορείτε να βρείτε στο website του συνεδρίου. Επίσης, αυτό το άρθρο του edSurge μεταδίδει το γενικότερο κλίμα και κάποια συμπεράσματα από το συνέδριο.)

Εδώ θα σταθούμε σε μία από τις συζητήσεις η οποία εξέτασε την ανάπτυξη προσομοιώσεων για εκπαιδευτικούς σκοπούς με τίτλο “Trends in Simulations.” Το θέμα αυτό παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς οι προσομοιώσεις μπορούν να μεταμορφώσουν το τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε αλλά και που εξεταζόμαστε για τις γνώσεις και τις δεξιότητές μας. Όπως τόνισε ο συντονιστής του πάνελ, Bill Triant, VP Strategic Partnerships and Investments, στην εταιρία Pearson, ενώ οι προσομοιώσεις χρησιμοποιούνται εδώ και δεκαετίες από την αεροπορία και το στρατό για εκπαιδευτικούς σκοπούς, μέχρι πρότινος ήταν απρόσιτες (τεχνολογικά και οικονομικά) για άλλους τομείς της εκπαίδευσης. Αυτό όμως έχει αρχίσει να αλλάζει.

Ο Mark Atkinson, CEO της εταιρίας Mursion, η οποία παράγει προσομοιώσεις για εκπαιδευτικούς σκοπούς, μίλησε για προϊόντα της εταιρίας τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ειδικότερα για πρακτική εξάσκηση των καθηγητών στις διαπροσωπικές επαφές με μαθητές στην τάξη, γονείς, κτλ. Μας έκανε μια παρουσίαση του προϊόντος που φαίνεται και στη φωτογραφία, όπου ο εκπαιδευόμενος καθηγητής μπορεί να κάνει ερωτήσεις προς τους μαθητές – avatars που απεικονίζονται στην οθόνη και να ξεκινήσει μια συζήτηση μαζί τους. Η εμπειρία ήταν αρκετά ρεαλιστική με τα avatars να σηκώνουν ακόμα και το χέρι τους για να πάρουν το λόγο. Όπως μας εξήγησε ο Atkinson, η τεχνολογία που χρησιμοποιεί η εταιρία συνδυάζει το artificial intelligence, το οποίο δίνει την κίνηση των avatars (animation, lip-syncing, κτλ.), με ηθοποιούς, οι οποίοι βρίσκονται μέσα στην αίθουσα που γίνεται η εκπαίδευση και οι οποίοι δίνουν φωνή και περιεχόμενο στα avatars. Η προσέγγιση αυτή, υποστήριξε ο Atkinson, δημιουργεί συνθήκες για πολύ πιο αποτελεσματική εκπαίδευση από ό,τι παραδοσιακές τεχνικές όπως τα παιχνίδια ρόλων (role play).

Στη συνέχεια η Kristine Erwin, καθηγήτρια Βιολογίας και Χημείας στο σχολείο St. John’s Prep στο Danvers, λίγο έξω από τη Βοστώνη, παρουσίασε παραδείγματα από προσομοιώσεις που χρησιμοποιεί με τους μαθητές της στην τάξη. Όπως παρουσιάζει η πρώτη φωτογραφία, οι μαθητές βλέπουν στις οθόνες τους εργαλεία φωτοσύνθεσης και μπορούν να αλλάξουν μεταβλητές όπως το φως και να μετρήσουν το οξυγόνο που παράγεται. Στο δεύτερο παράδειγμα (δεύτερη φωτογραφία), οι μαθητές μπορούν να δουν πώς το ράμφος των πουλιών στα νησιά Γκαλάπαγκος αλλάζει εξελικτικά ανάλογα με τη βροχόπτωση. Σε περιόδους με μεγάλη βροχόπτωση, οι τροφές των πουλιών είναι πιο μαλάκες, και το ράμφος τους μικραίνει. Σε περιόδους περιορισμένης βροχόπτωσης, συμβαίνει το αντίθετο. Οι συσχετισμοί των μεταβλητών βασίζονται σε πραγματικά ερευνητικά δεδομένα και η προσομοίωση επιτρέπει στους μαθητές να αλλάζουν μία μεταβλητή (π.χ. βροχόπτωση) και να βλέπουν την επίδραση σε μία άλλη (π.χ. μήκος ράμφους). Σύμφωνα με την Kristine Erwin, μια τέτοια αλλαγή μεταβλητών θα ήταν δύσκολη και χρονοβόρα στο εργαστήριο, ειδικά αν η άσκηση απευθυνόταν σε μεγάλο αριθμό μαθητών. Με τη βοήθεια τέτοιων προσομοιώσεων όμως, οι μαθητές μπορούν να έχουν παρόμοια εμπειρία στις οθόνες τους, η οποία μάλιστα, υποστήριξε η Kristine Erwin, είναι ιδιαίτερα “δυνατή” για τους μαθητές αφού παρατηρεί ότι, όποτε κάνει τέτοιες ασκήσεις στην τάξη, οι μαθητές συμμετέχουν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Προτείνει, λοιπόν, και σε άλλους καθηγητές να ακολουθήσουν αυτή την οδό.

Στο τέλος παρουσίασε ο David Martz, VP Business Development, της εταιρίας Authess. Η Authess αναπτύσσει προσομοιώσεις, όχι τόσο για διδασκαλία, όσο για εξέταση γνώσεων και δεξιοτήτων. Στόχος των προϊόντων της Authess είναι να σταματήσουμε να περιοριζόμαστε στον τύπο ερωτήσεων που μπορεί να περιλαμβάνει μία εξέταση μέσω υπολογιστή, όπως ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων (multiple choice), αλλά να μπορούμε να έχουμε τεστ που να προσομοιώνουν πραγματικές συνθήκες εφαρμογής των γνώσεων. Αυτό είναι πολύ σημαντικό, σημείωσε ο David Martz, ώστε, για παράδειγμα, οι εργοδότες να μπορούν να γνωρίζουν αν οι υποψήφιοι έχουν πραγματικά τα προσόντα να εκτελέσουν μια συγκεκριμένη εργασία. Ένα παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η εξέταση σε έννοιες της βιολογίας ή της ιατρικής, όπου ο εξεταζόμενος καλείται να επιλύσει ένα σύνθετο πρόβλημα και το λογισμικό προσομοίωσης μπορεί να ανταποκρίνεται σε πολλά και διαφορετικά είδη λύσης. Έτσι, θα μπορούμε να έχουμε αντικειμενική εξέταση προσόντων, χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση, οικονομικά, και σε μεγάλη κλίμακα, δίνοντας νέες προοπτικές στην εκπαίδευση επαγγελματιών και επιστημόνων.

Έτσι κάπως έκλεισε η συζήτηση γύρω από τις προσομοιώσεις, με ελπιδοφόρα μηνύματα και από τις εταιρίες που συμμετείχαν αλλά και από την εκπαιδευτικό της κουβέντας. Αν και εσείς χρησιμοποιείτε προσομοιώσεις για εκπαιδευτικούς σκοπούς, θα χαρούμε να μάθουμε για την εμπειρία σας. Μπορείτε να μας γράφετε στο contact@mathaino.gr. Μείνετε συντονισμένοι!

Το mathaino-cropped είναι ένας κατάλογος ελληνικών οργανισμών που δραστηριοποιούνται στο χώρο των εκπαιδευτικών τεχνολογιών.
Σας βοηθάει να βρείτε δραστηριότητες και εργαλεία γνώσης που ανταποκρίνονται στις δικές σας ανάγκες. 

© 2016 mathaino-cropped

Περιεχόμενα

Παιδιά 
Ενήλικες 
Εταιρικές Λύσεις 
Ημερολόγιο 

Επικοινωνία

Επικοινωνήστε μαζί μας στο contact@mathaino.gr ή εδώ .

Ακολουθήστε μας στο Facebook.